Kogukonnapraktika viienda hooaja avamine
Päev tõi emotsioone ja inspiratsiooni
Sel sügisel alustavad kogukonnapraktikaga juba 31 kooli üle kogu Eesti. Septembris kohtusid Tartus kogukonnapraktika juhendajad, õpetajad ja koordinaatorid, et avada programmi viies hooaeg. Päeva programmist ja koolitajatest loe kutses.
Mida võtsid osalejad koju kaasa? Innustavaid noorte lugusid, nippe ja nõuandeid, tähendusi ja soovitusi koolitajatelt ning uusi sooje kontakte.
Teiste lood ja kogemused on hindamatud – oli väga hea neid kuulata ja kuulaksin hea meelega ka edaspidi. Inspireerivad ja õpetlikud. Eriti kui midagi pole läinud päris ootuspäraselt, saad teadmise, et Sa ei olegi üksi.
Töötoad
Osalejad tegid kohe pärast koolitusi ise kokkuvõtteid sellest, mida nad uut ja väärtuslikku said teada…
…töötoast “Kogukonnapraktika meie ühenduses – milliseid tegevusi ja kuidas planeerida?”
Oluline on meeles pidada kogemusõppe tsüklit. Enne kui hakkan mingeid tegevusi noorega kasutama, proovin neid enda peal. Mõtlen enda jaoks küsimused läbi, esitan need endale ja mõtlen, kuidas mina neile vastaksin, kuidas noor neile vastaks. Lühidalt – teen kõigepealt endaga tööd, enne kui hakkan tegelema noorega.
Edaspidi: mõtestame koos! Edastan inimestele, kes ka praktikantidega ühenduses tegelevad või lihtsalt oma organisatsiooni ja noortele.
Osalesin Kristi töötoas, mulje on igati hea. Meeldis koolitaja ja tema vahetu suhtlemine, dixit kaardid jm tööriistad, kuidas noortega suhelda. Kindlasti väga praktiline töötuba, kogemusõppetsükliga olin natuke varem tutvunud ja olen sellest mõttest endiselt vaimustuses, kuidas on hea olukordi mõtestada, analüüsida ja nendest õppida.
Kogemusõppest võib lugeda lisaks kogukonnapraktika käsiramaatus (lk. 11).
…töötoast “Kuidas saada endale ausat tagasisidet? Kuidas seda anda ka noorele?”
Peale tagasiside on olemas ka edasiside. Tagasisidega oleme kõik tegelenud, aga igakord ei pea õpetusi jagama. Edasiside tuletab meelde, et väga tähtis on lihtsalt innustada. „Tagasiside on edasiviiv ja edasiside on tulevikku viiv“. Tuleb kindlaks määrata ootused, eesmärgid ja tulemused. Samuti see, kui palju, kes ja mida peaks tagasisidestamisel rääkima. Erinevate eesmärkide puhul erinevad variandid: 50/50 või 80/20 (praktikant/juhendaja). Keskenduda positiivsele. Mis peamine – ei ole kiitusega kitsid ja oleme konkreetsed oma ootuste sõnastamisel.
…töötoast “Analüüsida, mitte hinnata”
Töötoas õpetajatele keskenduti sellele, kuidas õpetajad saaksid kasutada kogukonnapraktikat enda tundide läbiviimisel: mida peaks silmas pidama, kui reflekteerime ja tagasisidestame ning hindame kogukonnapraktikaga seotud tegevusi.
Kogukonnapraktika peamine tuum on: „eesmärgistatud tegevus ja läbimõeldud refleksioon annavad kogemuse kogu eluks“. Kui saadame noored vabaühendustesse tegutsema ja anname neile võimaluse oma mõtteid väljendada, siis tegelikult saavad nad sellest midagi, mis hakkab nende edasist elu rohkemal või vähemal määral kujundama. Kõige olulisem on juba koolis seada esikohale noore eesmärk, miks ta kogukonnapraktikat teeb. Kas see on lihtsalt elamus või oskab ta endale seada eesmärke saada uusi oskuseid ja teadmisi? Õpetaja saab siin kindlasti aidata ja näidata, kuidas praktika võib tuua uusi kogemusi. Kui õpilane tegutseb oma eesmärkidest lähtuvalt, siis on oluline koolis pärast praktikat tegelda analüüsiga, mis aitaks noorel aru saada ja mõtestada, mida ta praktika jooksul läbi tegi. Analüüsimeetodeid on palju.
Väärtuslik tagasiside
Osalejate kogemused ja lood innustasid mind juhendajana andma endast parimat oma praktikantide jaoks ja andsid teadmise, et kogukonnapraktika ei ole lihtsalt nö niisama praktika, vaid see on midagi palju enamat. Teisalt, noorte edulood panid mind ka natuke end ebakindlalt tundma: kas minu praktikandid peavad ka nii tublid olema? Kas igast praktikast tegelikult oodataksegi selliseid edulugusid?
Tahame siin vastata, et see, et sa kõhkled, on loomulik. Ei pea iga üksik praktika ega vabatahtlik panus tooma silmaga nähtavaid suuri muutuseid noore või teie elus. See muutus toimub tasapisi, see toimub meie ühiskonnas, muutub mõttemaailm. Ka inimesed on erinevad, igaüks otsustab ise, kuidas kogemusest õppida ja seda elus kasutada ja millal seda teha. Sa annad endast parima sel ajahetkel ja nende ressurssidega, mis sul parasjagu kasutada on. See on nagu muusikutega. Heal õpetajal on ainult mõned õpilased maailmakuuulsad muusikud, kuid kõik tema õpilased armastavad muusikat.
Edasiside
Osalejad andsid endale lubadusi ja tegid plaane, kuidas koolitustel kuuldu tööle panna.
Lõpuakord
Päeva lõpetasid Tartu Heino Elleri muusikakooli andekad noored muusikud Hanna Maarja Kangur ja Jaagup Jürgel.
Väga positiivne päev, mille käigus lülitusin muudest probleemidest välja.
Omavaheliseks suhtluseks, mis algas lõbusast, harivast ja soojast tutvumismängust, sel päeval aega siiski veidi nappis. Võib-olla see on just hea, nii jäi vajadus ja soov kohtuda veel. Kohtumiseks ja kogemuste jagamiseks ei ole vaja oodata järgmist üritust. Kui soovid värskeid mõtteid ja tuge, kutsu inimene, kellega said sel päeval tuttavaks või rõõmustasid taaskohtumisest, kohvile, rääkige Facebook’is, telefonis, Skype’s. Teil on kõigil palju küsida ja avastada, rääkida ja innustada.
Oleme tänulikud, et olete noorte jaoks olemas! Uusi imelisi kogemusi ja kohtumisi kogukonnapraktika viiendal hooajal 2017/18!
Koolitus viidi läbi Euroopa Sotsiaalfondi perioodi 2014-2020 tegevuse “Noorsootöötajate koolituste arendamine” raames.
Kogukonnapraktika programm on vabaühenduste liidu EMSL algatus. See on Haridus- ja Teadusministeeriumi Noortegarantii osa ja seda rahastatakse 2015-2018 aastatel haridus- ja teadusministri kinnitatud ning Eesti Noorsootöö Keskuse poolt elluviidava ESF kaasrahastatud programmi „Tõrjutusriskis noorte kaasamine ja noorte tööhõivevalmiduse parandamine“ kirjeldatud tegevuste raames.